szórakoztató infografikai blog

közgazdasági vizualizáció

Nemzetközi kereskedelmi szerződések evolúciója

2015. október 30. - zoltan galantai phd

trade.jpgAz alábbi interaktív ábra az 1947 és 2014 közötti nemzetközi kereskedelmi szerződéseket mutatja be kimondottan jól áttekinthetően (ki, kivel, mit és mikor), és eközben nem csak az egyes országokat és egyes éveket tudjuk lekérdezni, de az interaktív ábrához tartozó összefoglalóból azt is megtudhatjuk, hogy az 1960-as és '70-es évek a "blokkszerződések kora" volt, amikor a későbbi EU gazdaságilag mintegy összezárt a Szovjetunióval szemben; meg azt is, hogy miként jelennek meg az új, regionális blokkok; illetve hogyan alakulnak a kereskedelmi kapcsolatok a "fejlődő" és a "fejlett" országok között. És természetesen azt is megnézhetjük, hogy Magyarország milyen szerződés kötött például Ecuadorral vagy Ciprussal. Részletekért kattintson az alábbi képre.

Nemzetközi szerződések: http://ftavis.com/#2014_Worldwide

golbalis-kereskedelem.jpg

Magyar szerződések: http://ftavis.com/#2014_Hungary

trade-agreement.jpg

 

 

Északi-sarki területi igények

arctic_ocean.pngAmióta egyre inkább olvad az északi-sarki jég, azóta egyre inkább hozzáférhetővé válnak az ottani területek, és mivel ez többek között fosszilis tüzelőanyagot meg hajózási útvonalakat is jelent, a környező országok: az USA (Alaszka jogán); Kanada, Oroszország, Norvégia és Dánia (Grönland miatt) is szeretnének maguknak egy kisebb- nagyobb szeletet. Oroszország például már 2007-ben, az Artika expedíció során zászlót tűzött ki a tenger alatt. Kattintson az alábbi képre nagyításért.

 

http://www.travelandescape.ca/2014/01/marvellous-maps-the-arctic-land-grab/

 arctic-lands.gif

A világ halálos közúti balesetei: térkép

car_accident.jpgA képlet egyszerű: alacsonyabb GDP = több közúti haláleset, de persze néhány egyéb tényezőnek is van szerepe. Magyarország ebből a szempontból (is) a középkategóriába tartozik: nálunk 2013-ban 100 ezer emberből mintegy 7,5 ember halt meg, míg a listavezető Líbiában tízszer ennyien. A második legrosszabb helyzetben Thaiföld van: itt arányait tekintve kb. fele annyian veszítették az életüket a közutakon 2013-ban, mint Líbiában. A legbizotnságosabbak között pedig ott találjuk például az Egyesült Királyságot meg Svédországot - és persze azokat a szigetországokat is, ahol nem nagyon van autós közlekedés. Részletekért kattintson az alábbi interaktív térképre.

http://healthintelligence.drupalgardens.com/content/road-traffic-death-rates-across-countries-world-2013

kozuti-halal.jpg

Melyik országba költözzek?

koltozkodes.jpgHa lehetőségünk van eldönteni, hogy hol szeretnénk élni, az alábbi interaktív oldal kapóra jöhet, ugyanis néhány feltétel megadása után (pl. legyen alacsony az erőszak aránya; az emberek keressenek jól; legyen alacsony a munkanélküliség-ráta) azonnal megmutatja, hogy melyek lehetnek a potenciális célországok. Meg azt is, hogy Magyarország mennyire felel meg a megadott elvárásoknak. De külön is lekérdezhetjük a kritériumoknak megfelelő top 10-et.  Részletekért kattintson az alábbi képre.

http://ghostinthedata.com/stayorgo/

legjobb-orszag.jpg

Hajótörés-térkép kincskeresőknek

ship.jpgMeg persze azoknak is, akik szeretnek csak úgy ilyesmit nézegetni. Az egyes hajótörésekre ráklikkelve azt is megtudhatjuk, hogy mi a háttértörténet (meg persze a szerencsétlenség dátumát is), a kínálat pedig viszonylag széles (bár értelemszerűen közelről sem teljes): az 1400-as évektől az II. világháborúig terjed. Az pedig nem véletlen, hogy az oldal létrehozója numizmatikus, ugyanis az éremgyűjtők közül jó néhányan vannak, akik olykor elsüllyedt hajókról is szereznek be darabokat. Részletekért kattintson az alábbi képre.

http://www.sedwickcoins.com/map/map.html

shipwreck.jpg

süti beállítások módosítása